Naszą witrynę przegląda teraz 77 gości 

Telefon: 791 119 472

Instalacja jest nieszczelna? Gaz się ulatnia? Uważaj! Nie czekaj tylko wezwij Pogotowie Gazowe w Poznaniu tel.791 119 472

Bateria mieszająca ? montaż, naprawa i konserwacja

Baterie jednouchwytowe (mieszające) są coraz częściej instalowane w naszych domach. Ich niewątpliwą zaletą jest zużycie wody mniejsze o 15-30% w porównaniu do instalacji z zamontowanymi tradycyjnymi bateriami dwuzaworowymi. Regulacja temperatury i wielkości strumienia wody odbywa się w nich poprzez zmianę kąta ustawienia uchwytu. Uniesienie dźwigni powoduje większy przepływ wody, jej obniżenie zmniejszenie strumienia, natomiast ułożenie jej w najniższym położeniu całkowicie zamyka dopływ wody z instalacji.

Montaż tego rodzaju baterii najlepiej wykonywać w instalacjach z tworzywa sztucznego, z racji iż na ich wewnętrznych ściankach nie odkłada się kamień. Dobrym rozwiązaniem, przedłużającym żywotność baterii, jest zamontowanie przed  nią filtru, gdyż nawet niewielkie, ale ostre zanieczyszczenie może uszkodzić głowicę znajdującą się we wnętrzu korpusu. Przed zamontowaniem baterii należy dokładnie przepłukać instalację, czynność tę warto również wykonać po dłużej przerwie w korzystaniu z instalacji lub po jej remoncie.

Montaż

Kolejność wykonywanych czynności podczas montażu baterii mieszającej na umywalce lub zlewozmywaku.

  1. Zamknięcie zaworów na instalacji, odcinających dopływ wody (ciepłej i zimnej).
  2. Wstawienie głowicy do wnętrza korpusu baterii. Śruby z gwintem dwustronnym wprowadzamy od spodu, przez zewnętrzne otwory w korpusie mieszacza.
  3. Ustawiamy oring w osi otworu umywalki lub zlewozmywaka, na nim umieszczamy pierścień ozdobny, a powyżej korpus baterii z wmontowaną w jego wnętrzu głowicą.
  4. Zakładamy na śruby montażowe wystające od spodu umywalki lub zlewozmywaka uszczelkę i podkładkę metalową. Przez większe otwory przeprowadzamy wypusty wężyków i wkręcamy je na uszczelce do oporu w większe otwory znajdujące się w dnie korpusu. Na śruby montażowe nakręcamy nakrętki, tak aby bateria nie obracała się w otworze. Nakrętki na końcach wężyków łączymy z przewodami od ciepłej i zimnej wody.
  5. Wprowadzamy do oporu nakrętkę dociskową w przytwierdzony do umywalki lub zlewozmywaka korpus baterii, która będzie mocować głowicę od góry. Następnie nakładamy uchwyt baterii na ustawiony na korpusie kolejny pierścień ozdobny (maskujący nakrętkę dociskową) i unieruchamiamy go śrubą dociskową przy pomocy klucza ampulowego.
  6. Otwieramy zawory instalacji, a następnie uruchamiamy przepływ wody przez baterię podnosząc jej dźwignię, w celu sprawdzenia, czy przepływ przez nią jest prawidłowy.

Naprawa

Może się zdarzyć, że bateria uszkodzi się lub zacznie przeciekać. Najpierw należy zlokalizować miejsce uszkodzenia, a następnie przystąpić do dokręcenia elementów montażowych baterii. Jeśli działanie to nie przyniesie rezultatu należy zdemontować baterię do miejsca, w którym zostało zlokalizowane uszkodzenie. Demontaż wykonujemy w odwrotnej kolejności do wyżej opisanych. Oczywiście pamiętajmy o tym, aby przed przystąpieniem do pracy odciąć dopływ wody do baterii.

Samodzielnie można wymienić jedynie uszczelki i perlator, nie wymagają one demontażu całej baterii. Naprawę głowicy (pracującej we wnętrzu korpusu baterii) powinniśmy zlecić w serwisie lub wymienić ją na nową.

Konserwacja

Do czyszczenia powierzchni chromowanych baterii powinniśmy stosować wodę z mydłem i polerować je miękką ściereczką. Wodny roztwór octu przyda się do usunięcia niewielkiego nalotu wapiennego, mogącego powstać w tych miejscach. Zanieczyszczenia na elementach emaliowanych można usuwać tylko czystą wodą z mydłem, a do polerowania używać irchy.

Należy pamiętać, że środki myjące i piorące (w proszku i w płynie) zawierają substancje ścierne, więc tym samym będą zarysowywać powierzchnie chromowane i emaliowane, a z kolei rozpuszczalniki lub lakiery do włosów z zawartością amoniaku mogą stać się przyczyną ich matowienia. Nie używamy również do czyszczenia i polerowania baterii ostrych gąbek i ściereczek z materiałów syntetycznych, aby nie zniszczyć wierzchniej warstwy baterii.